E-útdíj: szeptemberig alacsonyabb bírságok
Július 1-jével bevezették az új e-útdíjat. A fuvarozók az indítás elhalasztását szerették volna, ugyanis úgy gondolták, nem volt elég idő felkészülni az e-útdíj-rendszer bevezetésére. Az azonban a tervek szerint elindult, és már az első naptól bírság vár mindazokra, akik nem vásárolják meg a viszonylati jegyet, illetve nem szereltetik fel a járműre a feltöltött egyenlegből való fizetésre lehetőséget adó OBU-t, azaz fedélzeti egységet.
A zéró tolerancia ellenére azonban szeptemberig alacsonyabb bírságokkal kell szembenézniük a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművek vezetőinek; az összegek ezután emelkedni fognak.
Két hét után elemzik a tapasztalatokat
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerette volna, ha a tesztüzem már június 5-én elindul, hogy a fuvarozó vállalkozók felkészíthessék alkalmazottaikat az új rendszerre. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. viszont úgy vélte, működés közben lehet igazán tesztelni a rendszert: egy-két hét elteltével összesítik majd az eredményeket, és kielemzik, kell-e valamin változtatni. Eddig mintegy hatvanezer járművet regisztráltak a fuvarozók a rendszerben.
A türelmi idő után a bírságok emelkedni fognak
A szeptemberig tartó türelmi idő lejárta után a bírságok összege emelkedni fog, így szabálysértés esetén 80-165 ezer forintot kell majd fizetniük a tehergépjármű-vezetőknek. Az úthasználatot hetvennégy, a díjköteles szakaszokon elhelyezett ellenőrző kapu méri GPS-technológia segítségével. A díjfizetési kötelezettség teljesítését az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló kormányrendelet értelmében a díjellenőrzésre feljogosított szervezet ellenőrzi. Az ellenőrzést végrehajthatják többek közt kötelező megállítás alkalmazásával, de az üzembentartó székhelyén vagy telephelyén is. A díjköteles szakaszokat rendszeresen igénybe vevő fuvarozók legegyszerűbben OBU felszerelésével tehetnek eleget díjfizetési kötelezettségüknek.
Szóljon hozzá!