A személyautókra nem szándékoznak kiterjeszteni az e-útdíj rendszert
Völner Pál államtitkár nyilatkozatában elhangzott, hogy bár az e-útdíj rendszere alkalmas arra, hogy a személyautókra is kiterjesszék az új fizetési módot, a kabinetnek mégsem áll szándékéban ezt bevezetni.
Az infrastruktúráért felelős államtitkár mindezt a Kossuth Rádióban közölte. A kormány nem tervezi, hogy az elektronikus útdíj fizetési rendszerbe bevonja a személyautókat is. A politikus azt is hozzátette, hogy ugyan a személyautókra a rendszer technikailag ugyanúgy alkalmassá tehető, de se ezzel kapcsolatos döntés, se ezzel kapcsolatos döntés-előkészítés nem várható. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tisztségviselője a következőkről adott ki tájékoztatást: az elmúlt 2 hétben, mióta bevezették az új elektronikus útdíj rendszert, naponta körülbelül 500 millió forintos bevétel keletkezik, ami az előzetes terveknek meg is felel. Ez az összeg a korábbi bevételeknek az ötszöröse – tette hozzá Völner Pál államtitkár, valamint még azt is, hogy a költségvetési előirányzatban szereplő összegtől biztosan nem lesz nagyságrendi eltérés. A politikus többek közt arról is beszélt, hogy a rendszer eddigi működését erős négyesre értékelte, ehhez a bevezetés körüli aggodalmak is hozzájárultak. A reklamációk aránya egy százalék alatti volt a kezdeti időszakban és mindent elkövetnek, hogy ez az arány további csökkenést mutasson. A fuvarozók egyik nagy panaszukról adtak hírt, miszerint a problémát az okozza, hogy az úthasználat és a számlázott összeg nem arányos egymással. Az infrastruktúráért felelős államtitkár erről aképpen nyilatkozott, hogy ha egy főút és egy gyorsforgalmi út párhuzamosan halad, akkor nem kizárt, hogy a műholdas követő rendszer nem a jó utat jelöli meg egy-két szakaszon. A hibák feldolgozása folyamatosan történik és remélhető, hogy a továbbiakban nem fognak ezek előfordulni. Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára kérte a használatarányos útdíj fizetési rendszer átmeneti leállítását, mivel a rendszer véleménye szerint rosszul számláz. A további kritikára, mely szerint nem élesben kellett volna tesztelni a rendszert, az államtitkár azt mondta, hogy volt tesztidőszak július elsejét megelőzően, bár azzal tisztában vannak, hogy az igen rövidre sikeredett. Ezen kívül azt is hozzátette, hogy a tesztidőben nem fordultak elő olyan hibák, amelyek miatt esetleg a rendszer működését fel kellett volna függeszteni. Július 1-től kell használatarányos útdíjat (e-útdíjat) a 3,5 tonna össztömeget meghaladó teherautók után fizetni a magyar gyorsforgalmi valamint főutakon. A fizetendő díj függ a jármű tengelyeinek a számától és a motor környezetvédelmi besorolásától is.
Szóljon hozzá!