Ötösre vizsgázott Brüsszelben a magyar útdíjrendszer
A Heti Válasz interjút készített Farkas Károllyal, az i-Cell Kft. üzletágvezetőjével a hazai útdíjrendszer bevezetésének körülményeiről. Megtudhatjuk azt is, mivel győzték meg az Európai Bizottság közlekedésért felelős szakértőit, valamint miért lesz a jövőben minden országnak tanácsos a magyar rendszert követnie a fejlesztéseknél.
A kezdeti kételkedések után ötösre vizsgázott az Európai Bizottságnál az i-Cell Kft. által kifejlesztett magyar e-útdíjrendszer, a HU-GO – mondja lapunknak Farkas Károly üzletágvezető. Pedig sem sok pénz, sem sok idő nem volt a munkára.
Voltak olyan államok, ahol több mint egy évbe telt, mire ki tudtak fejleszteni egy e-útdíjrendszert. Önöknek hogy lehetett erre elég 2,5 hónap?
Gyors reagálású naszád vagyunk: pillanatok alatt átlátjuk a helyzetet, és ennek megfelelően fejlesztünk.
A nap 24 órájában dolgoztak a fejlesztőik?
Lényegében igen.
És mindig ilyen olcsók is? Néhány tízmilliárd forintból megvolt a rendszer, a szlovákoknak viszont 250 milliárd forintnak megfelelő összegre volt szükségük.
Hatékonyabban dolgozunk, mint a nagy cégek, ezért lényegesen alacsonyabb a költségszintünk.
De ennyivel?
Ez a rendszer valós költsége. Mindenki előtt megnyitottuk a kaput, és olyan nyílt platformot alakítottunk ki, amelybe bárki bármilyen járműkövetési egységgel be tud kapcsolódni. Nem kellett tehát az akkori Állami Autópálya-kezelőnek több százezer fedélzeti eszközt megvásárolnia és előre kifizetnie. Ha így lett volna, drágább lett volna. Az olcsóság másik oka, hogy nem köteleztünk senkit fedélzeti egység megvásárlására. Akinek nincs, szakaszjegyet vehet.
Megelőzik a korukat
Az i-Cell Informatikai Fejlesztő és Szolgáltató Kft.-t 1998-ban alapították magyar magánszemélyek. 2002-ben, Európában elsőként fejlesztették ki a mobil parkolási rendszert, melyért megkapták az Európai Parkolási Szövetség különdíját. Megelőzték korukat, hiszen a rendszer Budapesten is csak 2005-2006-ban terjedt el. Az i-Cell is az Invitellel dolgozik, mivel az általuk üzemeltetett rendszerek megkövetelik a legnagyobb precizitást és biztonságot. 2012-ben 25 főt foglalkoztattak, árbevételük 364 millió forint volt.
Az elején azért mégsem működött kifogástalanul a rendszer: július 1-je üzemszünettel kezdődött.
Túlterheléses támadás érte a rendszert, de gyorsan normalizáltuk, és azóta is minden rendben működik.
A kezdeti híresztelések szerint az Európai Bizottság nem talált mindent rendben a magyar e-útdíj körül, aztán visszavonulót fújtak. Mivel győzték meg őket?
A HU-GO az első olyan rendszer, amely az egységes európai útdíjszedési gyakorlat alapján jött létre. Bármilyen jelet tud fogadni, és az alapján számolja el az útdíjhasználatot. Közeledik Európában a pillanat, amikor egyetlen fedélzeti egységgel végig lehet menni a tagországokon. Jelenleg zártak a rendszerek – mi, magyarok alkottuk meg az első független rendszert, amelybe bárki bejöhet. Ez győzte meg az Európai Bizottság közlekedésért felelős szakértőit.
Csak nem azt mondja, hogy már felkérést is kaptak a Bizottságtól, hogy fejlesszék ki az európai útdíjrendszert?
Ez egyelőre üzleti titok. Az viszont biztos: a jövőben minden országnak tanácsos lesz a magyar rendszert követnie a fejlesztéseknél.
Van-e most más hazai kormányzati megrendelésük?
Nincs, de több irányba is gondolkozunk. Például a dugódíjon vagy a fővárosba történő behajtási rendszer műszaki megoldásain, és az intelligens parkolással kapcsolatosan is vannak fejlesztéseink.
Farkas Károly
1971-ben született Budapesten. A győri Széchenyi István Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán diplomázott. Korábban a Siemens kiemelt ügyfélmenedzsere volt. 2005 óta dolgozik az i-Cell Kft.-nél, jelenleg az i-Fleet üzletág vezetője, résztulajdonos. Két gyermek édesapja.
Forrás: Heti Válasz
Szóljon hozzá!