112013jún

A fogyasztókra hárul az e-útdíj?

Július 1-től bevezetésre kerül az elektronikus útdíj. A Magyar Közlönyben már nyilvánosságra hozták a díjak és a büntetések mértékét is. Szakértők véleménye szerint az útdíj törvény bevezetésével több cég is a csőd szélére kerülhet, ezenkívül drágulás jöhet a gazdaság valamennyi szektorában. Azonban a közutak fenntartását, a javítást és karbantartást valamiből téríteni kell.

A hazai úthálózat 6513 kilométeres hosszán több mint 2000 szakaszon kell majd útdíjat fizetniük a 3,5 tonna súlyt meghaladó tehergépkocsik üzemeltetőinek. A díj nagysága pedig függ majd a jármű tengelyszámától, motorjának környezetvédelmi besorolásától, a megtett út jellegétől és hosszától, illetve egyéb tényezőktől, mint az adott évszak vagy napszak. Amennyiben valaki nem váltott volna útdíjat, vagy nem a kellő díjkategóriájú jegyet vette meg, annak büntetést kell majd fizetnie, aminek az összege elérheti akár a 110 ezer forint nagyságot is.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete számításai szerint a díj bevezetésével a szállítás költségei így 30-40 %-kal is megemelkedhetnek, ezt a nem várt emelkedést a cégek, ha nem is teljes egészében, de bizonyos mértékben a fogyasztókra fogják hárítani. A fuvarozók többletkiadása tehát a hazai gazdaság valamennyi szektorát érinteni fogja. A vállalkozók akár fizetésképtelenné is válhatnak, ha nem rendelkeznek folyósítható tőkével. Ezidáig Magyarországon kellett a legkevesebbet fizetni az utak igénybevételéért. A többi környező országban már korábban bevezetésre került az e-útdíj használata, mely úgyszintén az infrastruktúra fejlesztésére, a közutak fenntartására alakult meg. A fuvarozó szervezetek képviselői is belátják, hogy erre a célra valóban el kell különíteni egy bizonyos többletbevételt az e-útdíj rendszer kiépítésével.

A testület azt tartja leginkább aggályosnak, hogy egy közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot jelentett az úthasználati díj, július 1-től azonban ez lesz a második legdrágább elem az üzemanyag után a költségvetésben.

Több cég is nyilatkozta, hogy az e-útdíj bevezetése miatt keletkező pluszköltségek természetesen meg fognak jelenni az áraikban. Pontos mértékét még nem tudják biztosra mondani, sokan csak július 1. után látnak majd bele a szükséges változtatásokba. A Daru-Sped Kft. vezetője elmondása szerint leginkább azok a cégek fogják nehezebben viselni a döntés következményeit, amelyek nagyobb tehergépjárműveket, négytengelyes kamionokat működtetnek, mivel ezen gépjárművek esetében a legtöbb az útdíjköltség kilométerenként.

A kormány több elemből álló kompenzációs csomagot dolgoz ki a fuvarozóknak segítségképpen az elektronikus útdíj-rendszerre való áttérésben. Ennek egyik eleme, hogy a súlyadót 100 kilogrammonként 850 forintra csökkentenék a mostani 1240 helyett. További kedvezmény a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó csökkenése és a használatarányos e-útdíj 7,5 százalékának levonása lenne a helyi iparűzési adóból. Ezen kívül egy forgóhitel konstrukciót is felajánlanak, amellyel kedvezményes kölcsönhöz juthatnak a vállalkozók.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *