A magyar útdíjrendszer első éve számokban
A magyar útdíjrendszer igen rövid idő alatt, európai összevetésben nagyon kedvező bekerülési összegért, új technológiák bevezetésével került kialakításra.
Érdemes mérleget vonni az első év tapasztalataiból, hogy lássuk, megfelel-e a rendszer az összes szereplő elvárásainak – vagyis elégedett-e vele az állam, a fuvarozók és általában az útdíjrendszer használói.
Portálunk, az utdij.hu, mint a díjfizetéssel és előzetes útdíjkalkulációval foglalkozó legnagyobb hazai oldal összesítése szerint a rendszert használók összesen 400 000 kalkulációt végeztek, mielőtt járművükkel útnak indultak volna.
Az átlagos útdíj az előzetes várakozásoknak megfelelően alakult: 11 962 Ft / út.
A kalkulációk a tengelyszámok szerint a következőképpen alakultak: kéttengelyes járművek (J2): 34%, háromtengelyesek (J3): 7%, négy- vagy több tengelyesek (J4): 59%.
Az útdíjat fizető járművek 70%-a EURO III-as vagy jobb motorral rendelkezik, 22%-a EURO II-es motorral, és a legrosszabb, EURO I-es motorral rendelkező járművek aránya mindössze 8%.
Az útdíjrendszer rentábilitásáról és használhatóságáról a következő adatok állnak rendelkezésünkre: az állam 150 milliárdos éves bevételt vár az útdíjból – ez az elvárás időarányosan teljesült 2013-ban és idén is.
Az útdíjfizetésre továbbra is a fedélzeti eszköz (OBU) használata az ajánlott megoldás, hiszen ezzel nem csak a viszonylati jegyek megváltására fordított időt takaríthatják meg a fuvarozók, hanem elkerülhetik a figyelmetlenségből vagy útvonalváltozásból adódó bírságokat is.
Szóljon hozzá!