Az ellenőrzési rendszer kiépítettsége
Az e-útdíj ellenőrzési rendszere három “lábon” áll. Az első az ellenőrző kapuk hálózata, amelynek pontjai az ország 74 helyszínén találhatóak meg. A 101 tervezett kapuból eddig 99 készült el, a fennmaradó kettő idén tavasszal kerül kiépítésre az M6-os autópálya déli szektorán.
Ebben a térségben a második és harmadik “lábhoz” tartozó mobil ellenőrző autók tartanak fenn kontrollt a díjköteles útszakaszokon. A mobil ellenőrzők autók száma országos szinten körülbelül 100, ezek közül 45 a NÚSZ hatáskörébe tartozik, és kb. 60 a rendőrség fennhatósága alá tartozó bírságoló jármű. Az ellenőrző autók éjjel-nappal járják az utakat és meghatározott ellenőrzési terv szerint kontrollálják a járműveket. Az autók felszerelése lehetővé teszi, hogy még rossz látási viszonyok között is megállapítsák egy adott teherjárműről, hogy az adott útszakaszon való haladásra van-e jogosultsága, azaz fizetett-e útdíjat a lehetséges módokon.
Az ellenőrzési rendszer célja nem a büntetések kiszabása, hanem az ún. jogkövető magatartás elősegítése, azaz a fuvarozók edukálása a rendszer jogszerű és pontos használatára. A magyarországi 2-3%-os büntetésszám európai viszonylatban is alacsonynak mondható, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a jogosulatlan úthasználat sok esetben nem szándékos csalás, hanem figyelmetlenség eredménye.
Tipikus viszonylatijegy-felhasználói hiba, a rendszámelírás vagy felségjel-tévesztés, a tengelyek számának pontatlan megadása (esetleg pótkocsi le- és felcsatolás eredményeként), a viszonylati jegy utólagos megváltása, vagy a viszonylat eltévesztése, illetve az útirány megadása (csak oda vagy retúr).
Szóljon hozzá!