162013jún

Az útdíjrendszer technikai ismérvei

Az i-Cell Kft. már 15 éve foglalkozik GSP technológián alapuló flottakövetéssel, az első magyar mobilparkolási hálózat is az ő nevükhöz kötődik. Emőri Gábor, az i-Cell ügyvezető igazgatója előadása szerint az útdíjrendszer több mint 6500 kilométeres hazai gyorsforgalmi és közúthálózaton, több mint 2000, miniszteri rendeletben kijelölt díjfizetős szakaszon ír elő megtett úttal arányos díjfizetést, ezek hossza az 1-2 km-es szakasztól a 18 km-es szakaszig terjed.

Az útdíj megfizetésének több módja lesz. Az egyik az úgynevezett viszonylati jegy vásárlása, amely leginkább egy vonatjegyhez hasonlítható, és elsősorban a tranzitálók díjfizetésére biztosít gyors lehetőséget, adott útvonalra, meghatározott érvényességi idővel. A viszonylati jegy előre fizetéssel megvásárolható lesz a határátkelőhelyeken, benzinkutaknál, kioszkoknál telepített automatáknál, illetve tableteken, de az ÁAK Zrt. online felülete is alkalmas lesz a szakaszjegy interneten történő megvásárlására.

A másik lehetőség a fedélzeti egységgel (OBU) való bevallás, amelyre számos gyártó kínál majd eltérő tudású, beépíthető vagy szivargyújtóról tölthető készülékeket. Az i-Cell Kft. által kínált egyszerű, inkább belföldi forgalomra ajánlott készülék ára 30 ezres nagyságrend, míg az EETS-kompatibilis OBU S900 nevű eszköz 56900 Ft+ÁFA összegbe fog kerülni; utóbbi előnye, hogy az európai útdíj rendszerek jövőbeni egységesítése során alkalmas lesz az eltérő országokban történő díjfizetésre. A későbbiekben az a cél, hogy egyre inkább az európai szabványnak megfelelő EETS kompatibilis eszközök legyenek a gépjárművekben és ne legyen szükség országonként eltérő OBU-k használatára. Fontos tudni, hogy más országoktól eltérően a készülék nem bérlemény lesz, hanem az üzemben tartó – útdíj fizető – saját tulajdona. A készülékek forgalmazására egy viszonteladói és közel 1500 pontos értékesítési hálózat jön létre, természetesen a szükséges szervizháttérrel. A készülék egyelőre előre feltöltéssel üzemel, tehát bizonyos mennyiségű feltöltött egyenleggel minden esetben rendelkeznie kell az üzemben tartónak.

Aki már most rendelkezik flottakövető szolgáltatással, és ahhoz biztosított eszközzel, annak nagy valószínűséggel nem kell újat vásárolnia a hazai útdíjak megfizetéséhez, persze ez attól is függ, hogy az adott szolgáltató (bevallási közreműködő) által biztosított műszer megfelel-e a technikai feltételeknek. A jelenleg használt nyomkövető készülékeket egy külön fejlesztéssel lehet alkalmassá tenni a hazai útdíj-rendszerhez való megfelelésre, az erre vonatkozó szoftver az ÁAK-nál már hozzáférhető. Az ÁAK Zrt. folyamatosan hirdeti meg szakmai fórumait a flottakövető rendszereket kínáló szolgáltatók részére a kompatibilitás kifejlesztése érdekében. Az alkalmasságot – és ezzel a flottakövető szolgáltató bevallási közreműködésre való jogosultságát – az i-Cell Kft. fogja tanúsítani, amennyiben a flottakövető szolgáltató a szükséges szoftverfejlesztést elvégezte. Mindaddig, amíg ez nem történik meg, a flottakövető eszközt használók is kénytelenek beérni a feltöltős OBU-val, vagy a viszonylati jegyek alkalomszerű megvásárlásával.

Hetényi Ferenc, az ÁAK értékesítési osztályvezetője elmondta, hogy az úthasználati jogosultságok kiváltására számos helyen már a kisebb városokban is lesz lehetőség. Az útdíj megfizetésére mindenképpen szükség lesz az ÁAK Zrt-nél történő előzetes regisztrációra és számlanyitásra, melyre előreláthatólag június közepétől biztosít online lehetőséget az útdíjszedő, megújított, és első időszakban hét, majd a későbbiekben 22 nyelven olvasható honlapján. Ugyanitt lehetőség lesz a viszonylati jegyek online megvásárlására is.

A rendszer indulásakor még nem lesz lehetőség utólagos fizetésre egyik díjfizetési módban sem; a számlát minden esetben előre kell rendezni. A fizetés történhet bankkártyával, üzemanyagkártyával, készpénzben (forintban és euróban is) az értékesítési pontokon. Az utólagos fizetési rendszer kialakítása a kártyaszolgáltatókkal való együttműködések kialakításának függvénye, és az útdíjszedő folyamatosan dolgozik ennek megvalósításán.

Az ellenőrzést az eddig is működő ellenőrzési pontok mellett 74 új kapu látja majd el, amelyek közül azonban mindössze 10 fog működni a rendszer indulásakor, a további 64-et októberig állítják szolgálatba. A fix kamerák mellett az ÁAK 45 kocsija is végez majd ellenőrzéseket. A rendőrség a bírságolási feladatok ellátásához 50 autót kap. Az ellenőrző pontok elhelyezkedésének köszönhetően nagyon nehéz lesz kibújni a fizetési kötelezettség alól. A hatóságok akár vissza is tarthatják a renitens gépjárműveket, amelynek elsősorban a külföldi szabálysértők esetén van jelentősége. Itthon az objektív felelősség elvén az üzembentartó fizeti a büntetést. Az országban több szolgáltató, úgynevezett bevallási közreműködő működik majd, amely egy központba, az ÁAK rendszerébe küldi az adatokat.

Szóljon hozzá!

Az email cím nem fog megjelenni. A csillagozott mezőket kötelező kitölteni *