E-útdíj: a kamionosok négyszer annyit fizetnek?
A Napi Gazdaságban a következő olvasható: az eddiginél jóval többet fizetnek a fuvarozók az új használatarányos útdíj bevezetését követően az utak használatáért. Ennek ellenére sem befolyásolta a sztrádák használatát a megemelkedett költség. Az ÁAK körülbelül egy hónap alatt szedte be a használatarányos útdíjjal azt az összeget, amit a matricás rendszerben csak fél év alatt sikerült volna. A személyautókra vonatkozóan sem változtak lényegesen az e-útdíj bevezetését követően a sztrádahasználat szokásai.
Az ÁAK az év első hat hónapját tekintve kb. ugyanannyi (5,5 millió) matricát értékesített személyautóra, mint a tavalyi évben erre az időszakra. Ugyancsak az első hat hónapban az e-útdíj bevezetése előtt a fuvarozók összesen 6,4 millió matricát vettek, amiből 18 milliárd forintos bevétel származott, ez szintén megfelel az egy évvel ezelőtti bevételeknek, amit még ugyancsak a matricás rendszer szerint értékesített az ÁAK.
A július óta bevezetett elektronikus útdíj használatától kezdve, azaz az elmúlt másfél hónapban a D1, D2, D3 és D4 kategóriába tartozó tehergépkocsikra vonatkozóan a fuvarozók 18,8 milliárd forintot fizettek be az ÁAK-nak, vagyis négyszer többet fizettek az út használatért időarányosan a kamionosok, teherautók, mint a tavalyi évben ugyanezen idő alatt.
Ezidáig a bevételek mintegy negyede származik a fedélzeti egységet használóktól. A fennmaradó részt a viszonylati jegyek megvásárlása teszi ki. Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője a lapnak nyilatkozta, hogy a fedélzeti egységgel fizetők aránya folyamatosan bővül, már 40 ezer fedélzeti egységet használó tehergépjárművet regisztrált az ÁAK a több mint 90 ezer a regisztrált tehergépjárműből.
Szóljon hozzá!