Ezt kell tudni az e-útdíj rendszeréről
Már nyilvános az a rendelet, mely a július elsejétől érvényes e-útdíj rendszerhez kapcsolódó tudnivalókat tartalmazza, így például az útdíj kiszámításának módját, illetve hogy mit tehetünk, ha meghibásodik a rendszer. A dokumentum azt is tisztázza, hogy a rendszer legmagasabb szintjén a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) áll, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) pedig ezzel áll szerződésben, mint útdíjszedő és –szolgáltató.
A rendelet értelmében az ÁAK kötelezettsége, hogy minden útdíjfizetésre kötelezett autós számára rendelkezésre bocsátja a fizetős útszakaszokat. Az útdíjszedőnek számlán jeleznie kell, hogy mennyit kell fizetni az adott útszakasz használatáért. Az útdíj két részből áll, az egyik a fejlesztési célokat szolgálja, a másik pedig a környezetszennyezést hivatott ellensúlyozni. A rendelet kimondja azt is, hogy ha valaki azért nem tud a díjfizetési kötelezettségének eleget tenni, mert éppen nem üzemel a rendszer, akkor nem lehet megbüntetni.
A dokumentum azt is meghatározza, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelniük az útdíjszedőknek, illetve szól a viszonteladókról is, akiknél a szükséges fedélzeti eszközt vagy viszonylati jegyet meg lehet vásárolni, valamint fedélzeti eszköz esetén fel lehet tölteni az egyenleget. A rendelet értelmében a jegy vásárlásakor a díjköteles út használója és a szolgáltató szerződést köt egymással, a maga a jegy is ennek minősül. A fedélzeti eszközzel rendelkezők ellenben utólag kapnak számlát. Az útdíjszedőket és –szolgáltatókat felügyeleti szerv figyeli, illetve megalakul a Társadalmi Egyeztető Szervezet, hogy ellenőrizze, megvalósulnak-e a díjpolitikai célok.
Szóljon hozzá!