Milyen szakaszok díjkötelesek?
Az elektronikus útdíjfizetési kötelezettség egyszerre szűkebb és szélesebb körű, mint a használatban lévő autópályamatrica. Szélesebb körű, hiszen nem csupán autópályákat érint, azonban szűkebb körű, hiszen az úthasználat csak bizonyos járműtípusokra nézve díjköteles.
A 2013. július 1-jén bevezetésre kerülő útdíj a magyar úthálózat összesen 6513 kilométernyi szakaszát érinti, köztük autópályákat, autóutakat és főutakat. Az autópályákon a 3,5 tonna alatti járművek esetében a jelenleg is érvényben lévő matricás rendszer marad fenn. Az e-útdíj a 3,5 tonnát meghaladó járművek esetében kerül bevezetésre, a kategóriában azonban nem vonatkozik a díjfizetési kötelezettség például a mezőgazdasági erőgépekre és vontatmányukra, illetve az élőállatot és mezőgazdasági terményeket szállító járművekre.
Letölthető az útdíjköteles útszakaszok listája az alábbi linkre kattintva:
Útdíjköteles útszakaszok listája [.pdf, 400KB] »
A lista forrása: 1. melléklet a 25/2013. (V. 31.) NFM rendelethez.
Letölthető az útdíjköteles útszakaszok áttekintő térképe az alábbi linkre kattintva:
Díjköteles útszakaszok 2013. július 1-jétől [.pdf, 1,91MB] »
A gyorsforgalmi utakat kék, az egyéb utakat zöld szín jelöli.
A HU-GO rendszerben a J2-J4 kategóriába tartozó járműveket általánosságban a gyorsforgalmi utakon, azaz autópályákon és autóutakon díjfizetési kötelezettség terheli, emellett pedig az új szabályozás életbe lépésével számos főúti szakaszon is használati díjat kell fizetni a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek után, a megtett kilométerek számával arányosan, igaz, a főutak díjköteles szakaszainak kilométerára lényegesen alacsonyabb, mint a gyorsforgalmi utaké.
Az útdíjköteles szakaszokat 2013. július 1-jéig a díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról szóló, 37/2007. (III. 26.) GKM rendelet rögzíti. A HU-GO rendszer bevezetésével azonban elválik egymástól a 3,5 tonna össztömeg alatti, valamint az ezen súly feletti járművek díjfizetésének szabályozása.
A július 1-jétől a HU-GO rendszer szerint díjkötelessé váló útszakaszokat a jelenleg csupán tervezet formában létező Nemzeti Fejlesztési Miniszteri rendelet 1. számú melléklete tartalmazza majd, a szelvényszámok rögzítésével. Ennek megfelelően a magyar úthálózat díjkötelessé váló 6513 kilométerének része minden gyorsforgalmi út közel teljes szakasza, emellett pedig, ha a rendeletet a jelenlegi formában fogadják el, gyakorlatilag minden hazai főútnak lesz díjköteles szakasza.
Szóljon hozzá!