Önvezető autók és a jogi környezet
A technológia rohamosan növekszik. Olyan dolgokat tudunk megtenni mesterséges eszközökkel, amelyekről néhány évtizeddel ezelőtt még álmodni sem mert az emberiség.
Rengeteg szkeptikus ember van, aki nem mer bízni ezekben a vívmányokban; aki kételkedik a modern technológiák hatásosságában, hogy amit nem is olyan rég hosszas munkával lehetett elérni, azt ma már csak egy kattintással. A közlekedésnek egy új, forradalmi vívmánya – az önvezető autó pedig egészen biztos a viták vitája lesz a szkeptikusok és az optimisták között.
Önvezető autó? Önvezető autó!
Igen, önvezető autó! Mint amikor lesétálunk a Móricz Zsigmond körtér aluljárójába, és vezető nélküli négyes metrót látunk száguldozni, tele utasokkal. Valahogy így kell az önvezető autót is elképzelni, csak kicsit másképp. Persze a mai önvezető autók még csak úri mulatságok, így nagyon kevesen engedhetik meg maguknak. Noha a nagy autógyártók hatalmas erőket fektetnek az önvezető teherautók kivitelezésébe és tökéletesítésére, az emberek tekintete mégis leginkább az önvezető személygépjárművekre összpontosul, amilyen például a Tesla luxusautó. Az automata rendszernek köszönhetően számos dologban megkönnyíti a sofőr dolgát az önvezető autó a városi forgalomban – többek között a parkolásban – de ezek valóban csak olyan kiegészítők, amelyekre nem lenne olyan nagy szükségünk, mégis beszerzik azok, akik megtehetik, mert egyszerűen megtehetik. Az önvezető autók kifejlesztésének elsődleges célja azonban nem a luxus és a csillogás volt, ugyanis ezt az új vívmány a hosszú, monoton, nagy távolságot felölelő utak megtételére praktikus használni, ami egyértelműen a kamionsofőröknek a leghasznosabb.
És hogy szükségszerűek-e az önvezető kamionok? Kétségtelenül. Az a legmellékesebb haszon, hogy a kamionokból sofőr mellőzésével ki lehet hagyni a vezető számára a kényelmi berendezéseket – mint például az ágyat –, ezáltal kisebb lesz a tömege, így kevesebb benzint fogyaszt; de nem csak hogy sofőr nélkül nem lesz szükség pihenőket és éjszakai megállásokat tartani, így a szállítási idő lecsökkenhet; hanem az egyik legkardinálisabb probléma az, hogy az európai állampolgárok körében drasztikusan zuhan a kamionsofőr szakma űzése, így az utánpótlást is könnyebben meg lehet oldani.
Ne higgyük azt, hogy egy távoli jövő technológiájáról van szó! Nemrég egy verseny keretében 1200 kilométert tett meg egy automatizált konvoj Rotterdam kikötőjéig. Az autókat wifi technológiával kötötték össze, a járművek folyamatos számítógépes összeköttetésben álltak, ez pedig azt eredményezte, hogy a konvoj autói tökéletesen összehangoltan mozogtak. Rendkívül gyorsan tudtak egymás mozgására reagálni, ebből kifolyólag csökkenthető a követési távolság, növelhető a sebesség, és mindennek eredményeképpen csökken a fogyasztás – egészen pontosan az önvezető kamionoknak 15 százalékkal kevesebb a fogyasztásuk, mint az ember által vezetett tehervontatóké.
A kárrendezés dilemmája
Mindez rendkívül nagy ugrást jelent az autózásban; az ember nélkül irányított kocsik futurisztikussá változtatják jelenkorunkat, egyszóval nagyon izgalmas ez az új, megvalósított elképzelés, azonban van ennek egy paramétere, amely még igen problematikus, és amelynek megoldása nem tisztázott.
Google által informált rendszer ide vagy oda, a gépeknek sosem lesz emberi gondolkodásuk, márpedig egy baleset közeli helyzetben nagyon fontos a megfontoltság. Elkerülhetetlen, hogy az önvezető autók ne okozzanak balesetet, azonban a kérdés az, hogy ki lesz az esetleges szerencsétlenség felelőse? Ez az a pont, ahol a megvalósítók gördülékeny munkája megállt, s ahonnan egyenlőre nem tudnak tovább lépni.
Ha nincs sofőr, nincs kit felelősségre vonni egy baleset bekövetkezésekkor. A fentebb említett rotterdami teszt során is természetesen minden kamion volánjánál ült egy sofőr, noha nem is nyúltak a kormánykerékhez. De amikor már annyira rutinszerű lesz elindítani egy rakományt egy sofőr nélküli kamionnal, és egy baleset során megrongálódik az áru, vagy még nagyobb szerencsétlenség – az önvezető teherautó miatt valaki súlyos sérülést szenved, akkor kit vonhatnak felelősségre? A gyártót, mert nem tökéletes a programozása? Vagy az üzembentartót, mert kontroll nélkül engedte ki a forgalomba a járművet? Ezt a problémát sajnos még nem sikerült megoldani, de valószínűleg hamar megérkezik a válasz.
Szóljon hozzá!